ÜLDOLULIST
Uuendati rohereformi tegevuskava aastateks 2023-2025
Rohereformi juhtkogu uuendas märtsi lõpus reformi tegevuskava aastateks
2023-2025. Tegevuskava vajas prioritiseerimist, sest seni koosnes see enam kui
200 tegevusest, mille seiramine oleks olnud liialt ressursimahukas ja kaoks ka
fookus.
Rohereformil on kolm eesmärki: 1) negatiivsete keskkonnamõjude vähendamine;
2) kaasaegse ja kvaliteetse elukeskkonna kujundamine; 3) konkurentsivõimelise
ning keskkonnahoidliku ettevõtluse arendamisele kaasa aitamine. Eesmärke
saavutatakse läbi kümne valdkonna. 2024. aastal on rohereformi käigus plaanis
näiteks kliimaseaduse koostamine, jäätmereform, väikeelamute ja korterelamute
rekonstrueerimise meetmed, looduskaitseseaduse ja metsaseaduse muudatused,
Tallinna, Tartu ja Pärnu linnapiirkondade toetus.
Rohereformi tegevuskava
Kliimaministeeriumi uudis
KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Uuring elektroonilistest osalemisvõimalustest keskkonnaasjades
Saksa ekspertorganisatsiooni Unabhängiges Institut für Umweltfragen (UfU)
eestvedamisel on valminud uuring avalikkuse elektroonilistest
osalemisvõimalustest keskkonnaasjades viies EL riigis: Eestis, Saksamaal,
Ungaris, Sloveenias ja Hispaanias. Eesti osa ülevaatest koostas KÕKi
õigusekspert Kärt Vaarmari.
Uuringus käsitleti elektroonilise osalemise võimalusi enne COVID-19
pandeemiat, selle ajal ja järel. Uuringus jõuti järeldusele, et pandeemial on
olnud erinevates riikides avalikkuse elektroonilisele osalemisele erinev mõju.
Näiteks Saksamaal toimis pandeemia katalüsaatorina ja selle ajal tõhustati nii
avalikkuse elektroonilise osalemise norme õigusaktides kui ka osalemise
tavasid, mh võeti vastu uus seadus avalikkuse elektroonilise osalemise kohta
keskkonnaküsimustes. Teisalt ei muudetud Hispaanias pandeemia ajal õigusnorme,
kuna seal oli nö digitaalne infrastruktuur avalikkuse osalemiseks juba loodud.
Uuringu tulemustele tuginedes on KÕKi soovitus teha
elektrooniline osalusvõimalus kättesaadavaks kõigil avalikel aruteludel.
Eestis oli enne COVID-pandeemiat avalikkusel küll võimalik pääseda
elektrooniliselt ligi materjalidele ja esitada oma seisukohti, kuid avalikud
arutelud toimusid füüsiliselt kavandatava projekti või otsustaja asukohas.
Pärast 2020. aasta märtsis kehtestatud avalike kogunemiste keeldu jäeti
avalikud arutelud alguses vahele või lükati edasi. Pärast pandeemia esimesi
kuid hakati avalikke arutelusid korraldama elektrooniliselt või võimaldama neil
elektroonilist osalemist. Keskkonnaministeeriumi poolt antud juhises leiti, et
keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seadus (KeHJS) ei keela
keskkonnamõju hindamise menetlustes avalike arutelude läbiviimist
elektrooniliselt. Planeerimisseaduses viidi 2022. aastal sisse muudatused, mis
reguleerivad elektroonilise osalemise võimalusi planeeringute menetluse
avalikel aruteludel. Pärast kogunemispiirangute lõppemist on praktika olnud
ebaühtlane – mõnel juhul on Keskkonnaamet korraldanud avaliku arutelu vaid
füüsiliselt, mõnel juhul andnud võimaluse osaleda arutelul elektrooniliselt.
Seejuures ei ole selge, mis põhjusel on mõnikord elektroonilist osalust lubatud
ja teinekord jällegi mitte. Uuringu tulemustele tuginedes on KÕKi soovitus teha
elektrooniline osalusvõimalus kättesaadavaks kõigil avalikel aruteludel.
Uuring annab samuti ülevaate
keskkonnamõju hindamise (KMH) materjalide avalikustamise viisidest erinevates
riikides. Eestis on KMH
materjalide elektrooniline kättesaadavus viimastel aastatel paranenud. 2022.
aasta lõpus avalikustas Keskkonnaministeerium KOTKASe portaalis toimiva KMH
registri. Samas ei hõlma see kõiki KMH menetlusi, vaid üksnes neid, mis viiakse
läbi Keskkonnaameti poolt. Samuti ei ole selles registris kajastatud avalikkuse
seisukohti KMH materjalidele.
UfU raport (ingl k)
Riigikohus: kaitsta tuleb nii loomi, loomaomanike vaimset heaolu kui ka avalikku korda (RKKK 1-23-3265 ja 1-23-6360)
Karistusseadustiku kohaselt karistatakse isikut looma suhtes lubamatu teo
toimepanemise eest avalikus kohas või julmal viisil. 14. märtsil tehtud
määrustes tuli Riigikohtul lahendada mh küsimus, kes saab selle teo puhul olla
kannatanuks ehk kelle õigushüvesid teoga kahjustatakse.
Riigikohus selgitas, et esmajoones kaitseb seadustiku § 264 inimeste
ühiseid sotsiaalseid väärtusi. See tähendab, et eesmärk on kindlustada, et
järgitaks ühiskondlikku eetilis-moraalset kokkulepet, mille kohaselt on
inimesel keelatud teise, tundeid omava ja valu tundva elusolendiga, kes on
üldjuhul temaga võrreldes kaitsetumas seisundis ning tihti temast ka
sõltuvuses, teatud moel käituda. See keeld laieneb ka loomaomanikele. Samuti
kaitseb seadustik loomi julma kohtlemise eest. Seejuures on looma julm kohtlemine
võimalik nii tegevuse kui ka tegevusetusega.
Hingelised üleelamised seoses looma kannatustega võivad õigustada loomaomaniku või muu isiku, kel on lubamatult koheldud loomaga lähedane side, kannatanuks lugemist KarS tähenduses. Samas selgitas kolleegium, et seadus ei kaitse üksnes ühiseid sotsiaalseid
väärtusi, vaid teatud juhtudel ka üksikisiku õiguseid. Senise kohtupraktika
kohaselt ei ole loomad asjad, vaid valu tundvad, inimesega teatud määral
sarnased elusolendid. See tähendab, et loomaomanikul võib tekkida enda
lemmikuga emotsionaalne side ja nähes pealt tema raskeid füüsilisi kannatusi
ning valu või saades neist teadlikuks, võib see põhjustada omanikule hingelisi
üleelamisi. Need hingelised üleelamised võivad õigustada tema kannatanuks
lugemist. Samuti ei saa välistada, et lisaks omanikule võib kannatanuks osutuda
mõni muu isik, kel on lubamatult koheldud loomaga lähedane side. Kannatanuna
saab selline isik õiguse nt vaidlustada politsei otsust looma julma kohtlemist
mitte menetleda. Lisaks märkis Riigikohus, et kui keegi peaks olema vahetuks
tunnistajaks looma julmale väärkohtlemisele omaniku poolt, on tal õigus
toimuvasse sekkuda ja looma kaitsta.
14. märtsi määrustes Riigikohus MTÜ Eestimaa Loomakaitse Liidu kaebusi ei
rahuldanud, kuna tegu polnud omaniku ega isikuga, kel olnuks lubamatult
koheldud loomaga lähedane side. Seega puudus liidul kaebeõigus. Riigikohus ei
nõustunud seejuures väitega, et süüdistuskohtumenetluses saanuks MTÜ
kaebeõiguse tuletada analoogia korras keskkonnaorganisatsioonidele
haldus(kohtu)menetluses antud kaebeõigusest.
Kolleegiumi sõnul sätestab kriminaalmenetluse seadustik kannatanu mõiste (§
37) autonoomsena.
Riigikohtu kriminaalkolleegiumi määrused nr 1-23-3265 ja 1-23-6360
Euroopa Kohus selgitas kohtukulude väljamõistmisega seonduvat (C‑252/22)
Euroopa Kohus tegi jaanuaris eelotsuse, milles selgitas Aarhusi
konventsiooni artiklist 9 tulenevat nõuet, mille kohaselt ei tohi
keskkonnavaidlustes olla kohtumenetlus takistavalt kallis. Kokkuvõttes asus
Euroopa Kohus seisukohale, et kõnealuse
nõude järgimise tagamiseks peab kohus keskkonnavaidluses kohtuvaidluse kaotanud
poolelt kohtukulude väljamõistmise kohta käiva otsuse tegemisel lähtuma
kohtuasja kõiki asjaolusid arvesse võttes selle poole huvidest ja üldisest
huvist keskkonna kaitsmise vastu.
Euroopa Kohus selgitas otsuses, et kuigi Aarhusi konventsiooni sättel, mille
kohaselt kohtumenetlus ei tohi olla takistavalt kallis, puudub vahetu
õigusmõju, on selle sätte eesmärk siiski tõhus keskkonnakaitse. Kõnealune nõue
kehtib sõltumata lahendusest põhikohtuasjas isegi, kui põhikohtuasja kaebaja
kaebus jäetakse vastuvõetamatuse tõttu läbi vaatamata kaebeõiguse või
põhjendatud huvi puudumise tõttu. Samuti ei takista see nõue liikmesriigi
kohtul kohtukulude välja mõistmist kaebajalt.
Euroopa Kohtu sõnul puudutab
nõue, et kohtumenetlus ei tohi olla takistavalt kallis, kõiki rahalisi kulusid,
mis tekivad kohtumenetluses osalemisel. Seega tuleb sellist mõju hinnata
tervikuna, võttes arvesse kõiki menetlusosalisel tekkinud kulusid. Seejuures tuleb arvesse võtta nii oma õigusi
kaitsta sooviva isiku huve kui ka üldist huvi keskkonna kaitsmise vastu. Seega
ei saa selle hinnangu andmisel lähtuda ainult asjaomase isiku majanduslikust
olukorrast, vaid see peab tuginema kulude summa objektiivsel analüüsil, seda
eelkõige seetõttu, et keskkonnakaitses peaks üksikisikutel ja ühendustel olema
aktiivne roll. Niisiis ei tohi menetluskulud ületada asjaomase isiku
majanduslikke võimalusi ja mitte mingil juhul ei tohi need osutuda
objektiivselt põhjendamatuks.
Lisaks võib Euroopa Kohtu sõnul kohus arvesse võtta menetlusosaliste olukorda, kaebaja
mõistlikku võimalust saavutada edu, asja olulisust kaebajale, keskkonna
kaitsmisel kohaldatava õiguse ja menetluse keerukust ning seda, kas kaebused
menetluse erinevates staadiumites võivad olla esitatud kergekäeliselt.
Euroopa Kohtu otsus asjas C‑252/22
KESKKONNAVASTUTUS
Euroopa Parlament kiitis heaks rohepesu vähendamise direktiivi
Jaanuaris
hääletas Euroopa Parlament direktiivi poolt, millega on plaanis keelata
tarbijaid eksitavate roheväidete levitamine ja piirata enneaegselt vananevate
toodete reklaami. Nõnda keelatakse jätta tarbijatele muljet, et nad saavad
tarbida teatud tooteid ilma sealjuures keskkonnakriise süvendamata. Eksitavate
roheväidete vastu on algatatud hulk kohtuasju, millest kirjutasime 2023. aasta augustikuu uudiskirjas. Kõnealuse direktiiviga täiendatakse 2005. aastast kehtivat direktiivi, mis keelab
ebaausate kaubandusvõtete kasutamise ja 2011. aastast kehtivat tarbija õiguste direktiivi.
Rohepesu
vähendamise direktiiviga keelataks muuhulgas väited, et toode on
„keskkonnasõbralik“, „kliimaneutraalne“ või muul üldsõnalisel viisil
keskkonnale hea, kui see väide pole tõendatud.
Rohepesu
vähendamise direktiiviga keelataks muuhulgas väited, et toode on
„keskkonnasõbralik“, „kliimaneutraalne“ või muul üldsõnalisel viisil
keskkonnale hea, kui see väide pole tõendatud või kui toote kliimamõju
vähendamine põhineb üksnes süsiniku sidumise skeemidel. Samuti ei oleks
direktiivi jõustumise järel lubatud väita, et kogu toode või ettevõte on
keskkonnasõbralik, kui tegelikult on seda näiteks ainult toote ümbris või
ettevõtte üks ainus tehas. Et vähendada kiiresti rikki minevate ja raskesti parandatavate
toodetega seotud keskkonnaprobleeme, keelataks enneaegselt
vananema kavandatud toodete reklaam, ent mitte müük.
Direktiiv
peab formaalse heakskiidu saama veel Euroopa Liidu nõukogult. Seejärel on
liikmesriikidel kaks aastat direktiivi rakendamiseks.
Euroopa Parlamendi heaks kiidetud direktiivi tekst
The Guardiani artikkel
Rohereeglite blogi: Rohepesumasina viimane tsükkel? EL keelab eksitavad
keskkonnaväited
KESKKONNAMÕJUDE HINDAMINE
Riigikohus: arendaja ei saa nõuda Eesti ja Soome vahelise raudteetunneli keskkonnamõju hindamist (3-21-2682)
Riigikohus selgitas 22. märtsi
otsuses, et riigi eriplaneeringut vajava objekti puhul ei ole arendajal õigust
nõuda tegevusloa taotlemise eelset keskkonnamõju hindamist (KMH). Kui
tavaliselt hinnatakse keskkonnamõju tegevusloa menetluse käigus, võimaldab
seadus põhimõtteliselt korraldada KMH ka enne tegevusloa taotluse esitamist, et
võimaldada arendajal koguda teavet loataotluse koostamiseks. KMH-d ei algatata
aga juhul, kui kavandatav tegevus on ilmselgelt perspektiivitu. Kohtuasjas oli
arutluse all küsimus, mida selle all mõista.
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet oli sellel alusel Eesti ja
Soome vahelise raudteetunneli rajamise KMH algatamisest keeldunud, kuna
sedavõrd olulise objekti rajamiseks on enne tegevusloa taotlemist vaja koostada
riigi eriplaneering, ent seda pole isegi veel algatatud. Riigikohus nõustus, et
sellises olukorras võib jätta KMH algatamata. Keeldumise aluseks võib olla nii
tegevuse enda võimatus kui ka tegevusloa andmise võimatus. Kolleegium selgitas,
et kuna hoonestusloa menetlust ei tohi isegi algatada enne riigi eriplaneeringu
kehtestamist, on vara korraldada ka hoonestusloa taotlusele eelnevat KMH-d.
Olulise avaliku huviga objekti rajamise
otsustus ja asukoha valik tuleb teha strateegilisel tasandil menetluses, mida
juhib ja korraldab avalik võim, mitte arendaja juhitavas KMH menetluses.
Lisaks rõhutas Riigikohus, et olulise avaliku huviga objekti rajamise
otsustus ja asukoha valik tuleb teha strateegilisel tasandil menetluses, mida
juhib ja korraldab avalik võim. Kuna KMH tellijaks on arendaja, kes on otseselt
huvitatud arendustegevuse kasumlikkusest ja seetõttu talle kõige soodsama
lahenduse valimisest, on ka kaalutlusvigade tekke oht suurem, kui võimaldada
esmane hindamine, mis peaks mõjutama olulise avaliku huviga objekti asukoha
valikut, teha arendaja juhitavas KMH menetluses.
Riigikohtu otsus nr 3-21-2682
Riigikohtu pressiteade
KLIIMAMUUTUS
Kliimaseaduse arengutest
Kliimaministeerium selgitas kliimaseaduse loomise
protsessi ja kutsus inimesi andma seadusele sisendit arvamusrännakutel.
Eesti kasvuhoonegaaside heide 2022. aastal
Värske kasvuhoonegaaside inventuuri andmetel suurenes
Eesti heide 2022. aastal.
Algatati eelnõu taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamiseks
15. jaanuaril algatas Vabariigi Valitsuse
majanduskomisjon eelnõu, millega kehtestatakse raamistik taastuvenergia
kasutuselevõtu kiirendamiseks.
Eelnõuga plaanitakse määrata kriteeriumid,
mis tingimustel saab ära jätta keskkonnamõju hindamise ja millega ühtlasi luuakse taastuvenergia
projektidele leevenduse ning loodusväärtuste hüvitusmeetmete süsteem.
Eelnõus määratletakse, mida saab pidada
ülekaaluka avaliku huviga taastuvenergia projektiks ja millistel juhtumitel on
võimalik teha erandeid loodusdirektiivist, linnudirektiivist ning veepoliitika
raamdirektiivist.
Täpsemalt saab eelnõu kohta lugeda eelnõu seletuskirjast ja Rohereeglite blogist.
LOODUSKAITSE
Riigikohus: kultuurimälestise kaitsevöönd ei takista veekogude ja Natura alade kaitset (3-21-150)
15. jaanuari otsuses rõhutas Riigikohus, et kultuurimälestise kaitsevööndi
kehtestamisel on põhiline eesmärk see, mille täitmiseks kaitsevöönd kehtestada
soovitakse, kuid kaaluda tuleb ka erinevaid muid põhjendatud huve ja arvestada
kõiki olulisi asjaolusid. Lõplikku ja detailset kaalumist ei ole vaja
looduskaitselistes küsimustes, mille kohta peab teine asutus andma eraldi loa.
Kultuuriministri 2020. aasta käskkirjaga hõlmati Harjumaal asuv Linnamäe
paisjärv suures ulatuses Linnamäe hüdroelektrijaama paisu ja teiste läheduses
asuvate kultuurimälestiste kaitsevööndiga. MTÜ Jägala Kalateed esitas
halduskohtule kaebuse nõudega tühistada kultuuriministri käskkiri, heites
põhiliselt ette seda, et kaitsevööndi kehtestamine muudaks paisutamise justkui
kohustuslikuks. See on aga kaebaja hinnangul vastuolus veeseadusega, kuna
paisutuse lubamiseks on vaja Keskkonnameti (KeA) veeluba ja loamenetlus on veel
pooleli.
Muinsuskaitselise
kaitsevööndi kehtestamine ei sunni KeA-t veeluba andma ega takista ka paisutuse
likvideerimist, kui paisutuseks veeluba ei anta.
Riigikohus ei nõustunud kaebajaga ja selgitas, et muinsuskaitselise
kaitsevööndi kehtestamine ei sunni KeA-t veeluba andma ega takista ka paisutuse
likvideerimist, kui paisutuseks veeluba ei anta. Paisutamiseks on vaja KeA luba
ja mälestise kaitsevööndi kehtestamine ei saa veeluba asendada.
Keskkonnaõiguse (kõnealusel juhul eelkõige Natura alade kaitset puudutavad) normid kaaluvad vastuolu korral
üles muinsuskaitselised huvid.
Riigikohus selgitas, et muinsuskaitseliste ja muude keskkonnahuvide
vastastikkuseks kaalumiseks on pädev asutus KeA ning keskkonnaõiguse (praegusel
juhul eelkõige Natura alade kaitset puudutavad) normid kaaluvad vastuolu korral
üles muinsuskaitselised huvid. Seega tuleb KeA-l küll veeloa menetluses arvesse
võtta muinsuskaitselisi huve, kuid juhul, kui amet jõuab järeldusele, et neist
hoolimata ei ole alust veeluba väljastada, on selle järeldusega seotud ka
Muinsuskaitseamet. Paisutamise keskkonnamõju tuleb hinnata veeloa menetluses ja
seejuures ei vaja KeA veeloa andmisest keeldumiseks Muinsuskaitseameti
nõusolekut. Kolleegium lisas, et samuti on KeA-l endal pädevus arvestada
muinsuskaitselisi huve, sest kultuuripärand on osa keskkonnast. Eeltoodust
järeldas kolleegium ka, et kaitsevööndi kehtestamise puhul ei ole tegu kava või
projektiga loodusdirektiivi art 6 lg 3 mõttes, mis tooks kaasa KMH või
kitsamalt Natura hindamise kohustuse.
Riigikohtu otsus nr 3-21-150
Riigikohtu pressiteade
Riigikohus: Keskkonnaamet võib pärandmaastiku kaitseks keelduda andmast nõusolekut elamu ehitamiseks (3-21-1370)
Riigikohus selgitas 28. märtsi otsuses, et pärandmaastiku kaitse võib
rahvuspargi piiranguvööndis olla põhjenduseks, miks jätta üldplaneeringuga
kavandatud elamu projekteerimistingimused kooskõlastamata. Vaidlus puudutas
Lahemaa rahvuspargi piiranguvööndis asuvat kinnistut, millele üldplaneeringuga
oli kavandatud elamumaa. Ettevõte soovis sinna nüüd ehitada üksikelamu, ent
Keskkonnaamet keeldus selleks vajaliku kooskõlastuse andmisest.
Kaitsekorralduskava järgimine saab
luua vaid eelduse, et omandiõigusesse sekkumine on põhjendatud, kuid see eeldus
tuleb konkreetsete asjaolude valguses üle kontrollida.
Riigikohus selgitas, et keskkonnaameti keeldumise aluseks olevad sätted –
LKS § 14 lg 2 ja kaitse-eeskirja § 8 lg 1 – on kaalutlusõiguslikud, vaatamata
nende näiliselt imperatiivsele sõnastusele. Kaitsekorralduskava järgimine saab
luua vaid eelduse, et omandiõigusesse sekkumine on põhjendatud, kuid see eeldus
tuleb konkreetsete asjaolude valguses üle kontrollida. Kolleegium rõhutas, et
Keskkonnaamet pidi projekteerimistingimuste kooskõlastamisel arvestama
maaomanike õigusi ja ei saanud pärandmaastiku kahjustamist põhjendada ainuüksi
väitega, et maaomaniku taotletav otstarve on uudne. Kohus lisas, et hinnata
tuleb seda, kas kavandatav kasutus sulandub tervikpilti või vähendab kaitstava
pärandmaastiku väärtust.
Riigikohus nentis, et kooskõlastuse andmisest keeldumine pärandmaastikule
tekkiva kahju vältimiseks oli kaebajate õiguste suhtes praegusel juhul
proportsionaalne. Sellega välditi külade ühendamist ja ebatraditsioonilise
õuemaa tekkimist väärtuslikule loodusmaastikule. Seepärast polnud põhjendatud
teha erandit kaitsekorralduskava kui Keskkonnaameti sisedokumendiga ettenähtud
põhimõtetest.
Kohtuasjas vaieldi ka võimaliku kahju üle, mida elamu ja selle ehitamine
oleks tekitanud III kaitsekategooria taimeliigi mets-kuukressi kasvukohale
kinnistul paiknevas metsas. Kolleegium tõdes, et elamu ehitamine ja
kasutuselevõtmine võib ohustada kasvukoha säilimist, kuid see eraldivõetuna ei
õigusta ehituse keelamist. Keskkonnaamet
oleks saanud mets-kuukressile tekkivaid riske maandada tingimusliku
kooskõlastusega, piirates elamu kasutamisega kaasnevat tegevust kasvukoha
läheduses.
Riigikohtu otsus nr 3-21-1370
Riigikohtu pressiteade
Riigikohus: Kaitsealuste taimede ümberistutamise võimalikkus peab olema selge juba planeerimismenetluses (3-20-1329)
Riigikohus tühistas 20. märtsi otsusega Tartus Ihastes asuvate Hipodroomi 4
ja Männimetsa tee 3a kruntide detailplaneeringud. Ligikaudu 12 ha suurusel
planeeringualal paikneb esimese kaitsekategooria taime mägi-piimputke
püsielupaik. Tartu linn ja MTÜ Ihaste Elanike Liit vaidlesid kohtus muuhulgas
selle üle, kas Tartu linn on omistanud maaomanike huvidele liiga suure kaalu
ning kas keskkonnamõjud on piisavalt välja selgitatud ja arvesse võetud.
Riigikohtu halduskolleegiumi hinnangul ei omistanud linn maaomanike
huvidele liiga suurt kaalu. Kolleegium selgitas, et informaalne suhtlus
maaomanikega on planeerimisprotsessi loomulik osa, kuid rõhutas, et planeeringu
avalikkuse põhimõttest (PlanS § 9) ning olulise keskkonnamõjuga tegevustesse
avalikkuse kaasamise põhimõttest (KeÜS § 28) tuleneb siiski, et selline suhtlus
peab olema läbipaistev ja selle raames sõlmitavad kokkulepped peavad olema
avalikud.
Liikide
ümberasustamist puuduvaid küsimusi tuleb käsitleda detailplaneeringu
menetluses, sest kui mõne kaitsealuse liigi isendite ümberistutamine
planeeringualal pole võimalik, siis tuleb muuta planeeringu lahendust, et
tagada huvide õige tasakaal.
Hinnates seda, kas keskkonnamõjud on piisavalt analüüsitud, jõudis
kolleegium järeldusele, et linn on jätnud välja selgitamata, kui lähedal
püsielupaiga piirile taimed kasvavad ja kas taimede ümberistutamine oleks
põhimõtteliselt võimalik. Kolleegium ei nõustunud linna hinnanguga, et taimede
ümberasustamist saab lahendada vaid ehitusloa menetluses, kui kõik
ehitustingimused on täpselt teada. Riigikohus märkis, et liikide
ümberasustamist puuduvaid küsimusi tuleb käsitleda detailplaneeringu
menetluses, sest kui mõne kaitsealuse liigi isendite ümberistutamine
planeeringualal pole võimalik, siis tuleb muuta planeeringu lahendust, et
tagada huvide õige tasakaal. Eeltoodu tõttu ei saa välistada planeeringu
olulist ebasoodsat mõju kaitstavale taimeliigile ja pole kindel, et planeeringu
terviklahendust on võimalik ellu viia.
KeA kooskõlastus ei
vabastanud planeeringu kehtestajat oluliste asjaolude väljaselgitamise
kohustusest ja huvide tasakaalustamisest.
Riigikohus märkis otsuses veel, et Keskkonnaameti kooskõlastus ei
vabastanud planeeringu kehtestajat oluliste asjaolude väljaselgitamise
kohustusest ja huvide tasakaalustamisest. Ka oli linnal kohustus arvestada
menetluse kestel muutunud asjaolusid lõppotsuse tegemisel.
Riigikohtu pressiteade
Riigikohtu otsus 3-20-1329
Maaparandussüsteeme puudutav juhis
Valmis maaparandussüsteemide negatiivsete mõjude
leevendus- ja kompensatsioonimeetmete rakendamise juhis.
VESI
Euroopa Kohus: Hispaania ei ole võtnud piisavalt meetmeid nitraadireostuse vastu (C-576/22)
Euroopa Kohus tegi 14. märtsil otsuse C-576/22 asjas, milles leidis, et
Hispaania on rikkunud EL nitraadidirektiivist (91/676/EMÜ) tulenevaid
kohustusi. Kohus tuvastas, et Hispaania ei määranud nitraatide osas tundlikeks
aladeks teatud alasid Baleaaride, Madridi ja Valencia autonoomses piirkonnas.
Samuti ei näinud Hispaania oma piirkondade tegevusprogrammides ette kõiki
vajalikke kohustuslikke meetmeid, ega võtnud kasutusele täiendavaid ja
tõhusamaid meetmeid seoses nitraadireostusega teatud piirkondades, kus on
täheldatud reostuse suurenemise tendentsi.
EL nitraadidirektiiv on kehtestatud
eesmärgiga vähendada põllumajandusest lähtuvatest nitraatidest põhjustatud või
tingitud veereostust ja hoida ära selle reostuse suurenemist. Selleks on direktiivis ettenähtud
meetmed, mis käsitlevad lämmastikuühendite hoiustamist ja põllumajandusmaal
kasutamist ning ka teatavaid maaharimisviise. Liikmesriikidel tuleb teha
kindlaks nitraatide suhtes tundlikud alad ja luua ning viia seal ellu tegevusprogramme
veereostuse vähendamiseks, mh piirates põllumajandusmaal lämmastikväetiste
kasutamist ja määrates kindlaks loomasõnniku kasutamise piirmäärad. Põllumajanduse
ja veereostuse ning eutrofeerumise vahelistest seostest annab hea pildi näiteks Eestimaa Looduse Fondi lühikokkuvõte.
Euroopa Kohtu lahend võib oluline olla ka Eesti
jaoks. Suur
osa Eesti pinnaveekogudest on eutroofsed. Seda nii nitraaditundlikel aladel kui ka väljaspool ja
nii sise- kui ka mereveed.
Euroopa Kohtu lahend võib oluline olla ka Eesti
jaoks. Eestis on määratud keskkonnaministri 5.
novembri 2021. aasta määruse nr 49
alusel Pandivere ja Adavere-Põltsamaa nitraaditundlik ala (NTA), mis koosneb
kahest alampiirkonnast – Pandivere piirkonnast ja Adavere-Põltsamaa
piirkonnast. NTA-l kehtivad seadusest ja määrusest tulenevad piirangud, samuti
koostatakse iga nelja aasta tagant NTA tegevuskavad, neist viimane aastateks 2021-2024.
Euroopa Komisjon andis 2021. aasta oktoobris liikmesriikidele tagasisidet nitraadidirektiivi rakendamise
kohta perioodil 2016-2019. Eestile antud tagasisides on välja toodud, et suur
osa Eesti pinnaveekogudest on eutroofsed. Seda nii NTA-l kui ka väljaspool ja
nii sise- kui ka mereveed. Euroopa Komisjon on soovitanud Eestil nitraaditundlike
alade nimistut korrigeerida ning vaadata üle oma tegevusprogramm eelkõige sise-
ja mereveekogude eutrofeerumise vähendamiseks ja vältimiseks aladel, kus
põllumajanduslik surve on suur.
Euroopa Kohtu 14. märtsi 2024 otsus asjas C-576/22
MAAPÕU
Riigikohus: turba kaevandamine võib ka väljaspool kaitseala oluliselt kahjustada kaitstavaid liike ja minna vastuollu riigi huviga (3-20-1657)
Riigikohus
rahuldas 14. märtsil Eesti Ornitoloogiaühingu kaebuse ja tühistas OÜ-le Hiiu
Turvas Elbu rabas turba kaevandamiseks väljastatud loa. Riigikohus leidis
muuhulgas, et kaevandamise lubatavuse üle otsustamisel tuleb arvestada arengudokumentides sätestatud eesmärkidega
ja riigi huviga kaitsta looduskooslusi.
Vale on eeldada, et kui raba on kantud
kaevandamiseks sobivate alade nimekirja, on sellel kaevandamine kooskõlas riigi
huviga.
Riigikohus
selgitas, et riigi huvi on vältida turba kaevandamisega tekkivaid
märkimisväärseid keskkonnahäiringuid, mille hulka kuuluvad looduskoosluse
häving ja süsiniku siduja muutumine olulise kliimamõju allikaks. Maapõueseaduse
§ 55 lg 2 p 10 alusel tuleb keelduda kaevandamisloa andmisest, kui kaevandamine
on vastuolus riigi huviga. Vale on eeldada, et kui raba on kantud
kaevandamiseks sobivate alade nimekirja, on sellel kaevandamine kooskõlas riigi
huviga. Riigikohtu sõnul ei garanteeri nimekirja kandmine, et alal ka
tegelikult kaevandada saab – see selgub alles loamenetluse käigus.
Riigikohus
kinnitas taas, et loa andmisel tuleb arvestada arengukavades sisalduvate
eesmärkidega. Varem on Riigikohus seda väljendanud õlitehase
ja Eurowindi kohtuasjades. Seega oleks pidanud
Keskkonnaamet hindama, kuidas mõjutab kaevandamisloa andmine kliimapoliitika
põhialustes sätestatud eesmärki suurendada süsiniku sidumist sooalade turbas
ja looduskaitse arengukavas seatud
eesmärke, mh tagada raba kui elupaigatüübi soodne seisund.
Kui loa alusel
kavandatava tegevuse - turba kaevandamise - käigus kasutatakse loodusvara ilmselt ebaotstarbekalt,
peab Keskkonnaamet keelduma loa väljastamisest.
Keskkonnaamet
peab loa andmisel hindama, kas turba kaevandamisel kasutatakse loodusvara
ebaotstarbekalt, arvestades mõju rabale kui ökosüsteemile tervikuna. Ei piisa
üksnes sellest, kui kaevandataval turbal endal on kasutusotstarve olemas.
Arvestada tuleb ka kaevandamisega kaduvaid ökosüsteemi teenuseid, nt puhta vee
säilitamine ja süsiniku sidumine. Üksiti peab Keskkonnaamet Riigikohtu sõnutsi
kaaluma, kas kaevandamine on ilmselt otstarbekam juba rikutud või mahajäetud
turbaalal, kus kaevandamisega kaasneb väiksem keskkonnamõju. Kui loa alusel
kavandatava tegevuse käigus kasutatakse loodusvara ilmselt ebaotstarbekalt,
peab Keskkonnaamet keelduma loa väljastamisest (KeÜS § 52 lg 1 p 7).
Kaitsealuse liigi jaoks võivad olla olulised ka kaitse alla
võtmata elupaigad, eriti just kumulatiivselt.
Riigikohus
selgitas, et kaitsealuse liigi jaoks võivad olla olulised ka kaitse alla
võtmata elupaigad, eriti just kumulatiivselt. Ka III kategooria liikide puhul
ei tohi eeldada, et senikaua, kuni nõutav osakaal elupaikadest on kaitse alla
võetud, võib väljapoole kaitsealasid jäävad elupaigad hävitada. Selle
kaevandamisloa andmisel hinnati mõju kaitsealustele lindudele ebapiisavalt. Ka
on Riigikohtu sõnul lubamatu kergekäeliselt eeldada, et soode taastamine mujal
kompenseerib kaevandamisega tekkiva kahju ja on üleüldse õiguslikult tagatud.
Riigikohtu otsus asjas nr 3-20-1657
Riigikohtu pressiteade
Riigikohus kohustas kohalikku omavalitsust tegema uue otsuse kaevandamisloale kooskõlastuse andmisel (3-21-101)
Kaevandamisloa
andmist ei välista see, kui üldplaneering küll keelab uute kaevanduste avamise,
kuid katastriüksusel asub juba olemasolev kaevandamisloata kaevandusala.
Riigikohus leidis 14. veebruaril
kohtuasjas nr 3-21-101 tehtud otsuses, et kohalik omavalitsus ei olnud
nõuetekohaselt kaalunud keskkonnaloa kooskõlastamist, kuivõrd kaevandamisloa
andmist ei välista see, kui üldplaneering küll keelab uute kaevanduste avamise,
kuid katastriüksusel asub juba olemasolev kaevandamisloata kaevandusala.
Otepää vald ei nõustunud maavara
kaevandamise keskkonnaloa andmisega eelkõige vastuolu tõttu Palupera valla
üldplaneeringuga, tuginedes nii üldplaneeringuga sätestatud maakasutuse
juhtotstarbele kui ka üldplaneeringu seletuskirjale. Riigikohtu halduskolleegium
tõi otsuses välja, et maa-ala valdava otstarbe järgimine ei tähenda, et
maa‑alal ei võiks olla üksikuid kinnistuid, millel on teistsugune otstarve,
kuid selle tingimuseks on, et sihtotstarbele vastav kasutus jääb asjaomase alal
valdavaks ja oluliselt ei mõjutata
üldplaneeringu põhilahendust. Kaevandamisloa kooskõlastamisel peab kohalik
omavalitsus hindama seda, kas kaevandamine võib kaasa tuua olulise muutuse
üldplaneeringuga sätestatud maakasutuse sihtotstarbes. Antud juhtumil oli
tegemist korrastamata kaevandamisalaga, kus maavarad ei olnud ammendunud
ja maa sihtotstarvet ei olnud muudetud,
mistõttu sedastas kohus, et sellisel juhul võib järeldada, et tegemist on
olemasoleva kaevandamisalaga.
Kolleegium selgitas, et kohalik
omavalitsus oleks saanud kaaluda kaevandamise kooskõlastamist ka osaliselt või
tingimuslikult, s.t ainult Neeruti karjääri katastriüksuse ulatuses.
Kaevandamine ainult osal kavandatud kaevandamisalast ei pruugi olla majanduslikult
mõistlik ega isegi tehniliselt võimalik, kuid sealjuures saab kaevandamisloa
taotleja osalise kooskõlastuse saamise tagajärjel otsustada, kas ta soovib
planeeritud tegevust ellu viia ka väiksemal maa‑alal, kui esialgsel
keskkonnaloa taotlusel esitatud.
Riigikohtu otsus asjas nr 3-21-101
METSANDUS
Riigikohus: raiete keelamiskaebuses tuleb piiritleda vaidlusaluste metsade asukohad (3-22-1389)
Päästame Eesti Metsad MTÜ (PEM) esitas 2022. aasta lõpul halduskohtule
kaebuse, et keelata Keskkonnaametil registreerida metsateatisi, mille puhul ei
ole raiete mõju Natura 2000 võrgustiku alale asjakohaselt hinnatud. Nii
halduskohus kui ka ringkonnakohus jätsid kaebuse läbi vaatamata. Riigikohus
tegi 31. jaanuaril aga määruse,
millega tühistas alama astme kohtute määrused ja kohustas jätkama asja
menetlust halduskohtus.
Kaebaja peab andma
kaebusele konkreetsema kuju, kuna seadus ei võimalda esitada keelamiskaebust
üksnes üldiselt määratletud tegevuste peale.
PEM esitas kaebuse, et keelata
Keskkonnaametil registreerida kõiki metsateatisi, mille puhul ei ole raiete
mõju Natura 2000 võrgustiku alale asjakohaselt hinnatud. PEM tõi põhjenduseks,
et Euroopa Komisjon on algatanud Eesti suhtes rikkumismenetluse raiete tõttu
Natura aladel, ent Keskkonnaamet jätkab sellest hoolimata Natura aladel raiete
lubamist, kontrollimata nende ebasoodsat mõju. Seega ei vaidlustanud PEM
konkreetset haldusakti, vaid soovis sisuliselt, et Keskkonnaamet lõpetaks vale
halduspraktika. See oli ka põhjuseks, miks halduskohus ja ringkonnakohus
kaebuse läbi vaatamata jätsid. Halduskohus tõi välja, et kaebus on esitatud
kõigil riigile kuuluvatel Natura ala kinnistutel metsateatiste registreerimise
keelamiseks, ent kaebajal on üksnes õigus vaidlustada konkreetsed metsateatisi
pärast nende kinnitamist. Ringkonnakohus märkis, et kaebaja peab andma
kaebusele konkreetsema kuju, kuna seadus ei võimalda esitada keelamiskaebust
üksnes üldiselt määratletud tegevuste peale.
Riigikohus leidis, et kaebus oli tõepoolest liialt abstraktne. Seetõttu oli
kaebus puudulik ja kaebajal tuleb
kaebust täpsustada, piiritledes konkreetsed asukohad, kus vaidlusalused metsad
geograafilisel alal paiknevad. Samas leidis Riigikohus, et see puudus ei anna
alust kaebuse läbi vaatamata jätmiseks, vaid on kohtumenetluses kõrvaldatav ja
kohtud pidanuksid andma kaebajale selle kõrvaldamiseks võimaluse.
Riigikohtu 31.01.24 määrus asjas nr 3-22-1389
JAHINDUS
Hakkasid kehtima jahieeskirja muudatused
Vastavalt kliimaministri määrusele hakkasid 15. märtsist kehtima
jahieeskirja muudatused, mis puudutavad hanede heidutusjahti, koprajahti ja
osade linnuliikide väljavõtmist väikeulukite nimekirjast.
Muudeti suur-laukhane, kanada lagle, valgepõsk-lagle ja rabahane jahiaega.
Muudatusega lubatakse lisaks sügisesele jahiajale jahti ka kevadel, 15.
märtsist 31. maini – nende lindude tekitatud põllukahjustustega
põllumassiividel kahjustuste vältimise eesmärgil Keskkonnaameti kehtestatud
tingimustel ja korra kohaselt.
Kaotati eelmisel aastal kehtima hakanud kopra aastaringne jahiaeg
kahjustuste ärahoidmise eesmärgil maaparandussüsteemides (põllumajandus- ja
metsakuivenduskraavid, eesvoolud alla 25 km2 valgalaga). Muudatus on
kliimaministeeriumi sõnul vajalik, et vältida tiinuse lõppfaasis või poegadega
emasloomade küttimist. Edaspidi on koprajaht 16. aprillist 31. juulini lubatud
vaid kopra tekitatud kahjustuste korral Keskkonnaameti nõusolekul.
Arvukuse jätkuva vähenemise tõttu võeti jahiulukite nimekirjast välja kuus
linnuliiki: soopart (Anas acuta), rägapart (Spatula querquedula), tuttvart
(Aythya fuligula), lauk ehk vesikana (Fulica atra), tikutaja (Gallinago
gallinago), laanepüü (Bonasia bonasia). Kliimaministeeriumi väitel toetab
muudatus ka ELi 2031. aasta elurikkuse strateegia eesmärkide elluviimist. Nende
liikide seisundi halvenemist on põhjustanud erinevad keskkonnamuutused,
sealhulgas elupaikade hävimine ja
kvaliteedi langus. Küttimine lisab niigi kahaneva arvukusega liikidele
lisasurve ja liikide jahiulukite hulgast väljaarvamine aitab kaasa asurkondade
taastumisele.
Eesti Jahimeeste seltsi uudis
Kliimaministeeriumi uudis
Muudetud jahieeskirja terviktekst
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Analüüs: õiguslikud võimalused loomade paremaks kaitsmiseks
Keskkonnaõiguse Keskuse
analüüsis uuriti, millised on õiguslikud võimalused kaitsta loomade õiguseid
Eestis. Töös tuuakse välja, et loomade paremaks kaitsmiseks saab näiteks teatud
tegevusi keelustada, vaiete või kohtu kaudu loomade paremat kaitset nõuda või
õiguslike vahenditega üldisele mõtteviisi muutusele kaasa aidata ja tunnustada
loomade õigusi.
Loe
lähemalt
|