ÜLDOLULIST
Halduskohtumenetluse seadustiku muutmise seaduse eelnõu väljatöötamise kavatsus
Augustis algatati ja saadeti kooskõlastusele
halduskohtumenetluse seadustiku (HKMS) muutmise seaduse eelnõu (kohtumenetluse
tõhustamine) väljatöötamise kavatsus (VTK). HKMS muutmise eesmärgiks on võetud,
et kohtutel oleks võimalik kasutada meetmeid, mis aitaksid esmajoones
taastuvenergiaprojektidega seotud vaidlusi kiiremini ja tõhusamalt lahendada,
kuid aitaksid kaasa ka muude suure tähtsusega asjade kiiremale lahendamisele.
Üheks peamiseks takistuseks taastuvenergiasse ja sellega seotud
taristusse investeerimisel peetakse valminud auditi kohaselt pikki ja keerulisi
haldusmenetlusi ning ebamõistlikult pikka kohtumenetlust.
2022. aasta sügisel viidi Riigikantselei juhtimisel läbi
planeeringute, keskkonnamõjude hindamise, lubade protsessi ja kohtumenetluse
auditeerimine, mille eesmärgiks oli kiirendada taastuvenergiaprojektide
elluviimist. Üheks peamiseks takistuseks taastuvenergiasse ja sellega seotud
taristusse investeerimisel peetakse valminud auditi kohaselt pikki ja keerulisi
haldusmenetlusi ning ebamõistlikult pikka kohtumenetlust. Samuti on Euroopa
Parlamendi menetluses EL direktiivi eelnõu, mille kohaselt tuleb
liikmesriikidel tagada, et taastuvenergiaga seotud projektide vaidlustamisel
kohaldatakse kõige kiiremat asjaomasel riiklikul, piirkondlikul ja kohalikul
tasandil olemas olevat haldus- ja kohtumenetlust.
Taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamiseks tehtavad
muudatused loamenetluses on koondatud ehitusseadustiku jt seaduste muutmise seaduse eelnõusse, millega mh luuakse uue loa liigina mereala tuulepargi
hoonestusluba. Loe eelnõu kohta lähemalt Rohereeglite blogist.
HKMS-s kavandatud võimalikud regulatiivsed lahendused
seisnevad VTK kohaselt järgnevas: 1) anda kohtule võimalus
teha vaheotsus, millega vaidlustatud haldusotsuses ilmnenud vead tuvastada ja
anda haldusorganile võimalus need puudused kõrvaldada, mille järel
kohtumenetlus jätkuks sealt, kus see pooleli jäi; 2) suurendada kohtu rolli
kompromissiläbirääkimistes ja läbirääkimisteks maksimaalse tähtaja seadmine; 3) esialgse õiguskaitse
puhul erandkorras määruskaebeõiguse andmine ringkonnakohtu loal; 4) võimaldada taotleda
Riigikohtult õiguslikku arvamust.
VTK läbis eelnõude infosüsteemis kooskõlastusringi juba
septembri alguses. VTK-le küsiti ka arvamust Riigikohtult ja õiguskantsleri
kantseleilt. Eelnõude infosüsteemis nende vastuseid ei nähtu, ent Riigikohus on
oma
seisukoha siiski esitanud,
eelkõige seonduvalt vaheotsuse tegemisega, ent ka muudes küsimustes.
HKMS jt seotud seaduste muutmise eelnõu väljatöötamine
algab VTK kohaselt pärast väljatöötamiskavatsusele saadud tagasiside
analüüsimist.
HKMS muutmise seaduse eelnõu (kohtumenetluse tõhustamine)
väljatöötamise kavatsus Rohereeglite blogipostitus
Valitsus kiitis heaks rohereformi tegevusplaani
Augusti lõpus andis valitsus heakskiidu riigikantselei
poolt ettevalmistatud Eesti rohereformi tegevusplaanile aastateks 2023-2025,
mis koondab ligi 300 erinevat tegevust pikaajaliste keskkonna- ja
kliimaeesmärkide saavutamiseks.
Rohereformi põhilised eesmärgid on tegevusplaani kohaselt
1) negatiivsete keskkonnamõjude vähendamine; 2) nüüdisaegse ja kvaliteetse
elukeskkonna kujundamine; 3) konkurentsivõimelise ja keskkonnahoidliku
ettevõtluse arendamisele kaasa aitamine.
Nende kolme põhieesmärgi saavutamiseks keskendub
tegevuskava kõige vajalikumatele tegevustele kümnes valdkonnas, milleks on:
energeetika, kliimamuutuste leevendamine ja nendega kohanemine, õiglane
üleminek, ruumiloome ja hooned, elurikkus ja maakasutus, transport ja liikuvus,
kestlik toidusüsteem, teadmismahukas ja rahvusvaheliselt konkurentsivõimeline
rohemajandus, ringmajandus ja jäätmed ning riigivalitsemine. Viidatud kümme
valdkonda jagunevad omakorda 52 tegevussuunaks, millest täpsemalt saab lugeda Rohereformi tegevusplaanist.
Rohereformi tervikliku elluviimise eest vastutab
Kliimaministeerium. Lisaks aitab rohereformiga seotud poliitilisi seisukohti
kujundada ja sellega seotud valdkonnaüleste lahenduste leidmist koordineerida
rohepoliitika juhtkomisjon.
Vabariigi Valitsuse uudis
KESKKONNAALASED ÕIGUSED
ÜRO: lapse õiguste konventsioonist tuleneb iga lapse õigus puhtale keskkonnale
Pärast mitme aasta pikkust eeltööd ja nõupidamisi
eri riikide, rahvusvaheliste organisatsioonide ja lastega üle maailma avaldas
ÜRO augusti lõpus lapse õiguste komitee põhjaliku suunise laste õiguste kohta kliimamuutuste,
elurikkuse kao ja keskkonna saastumise tingimustes. Komitee rõhutas, et lapse
õiguste konventsioonist tuleneb iga lapse õigus puhtale ja
tervislikule keskkonnale (inkl k right to
a clean, healthy and sustainable environment), et kaitstud oleks tema õigus
elule, tervisele, arengule, adekvaatsele elatustasemele ja haridusele.
Õigus puhtale
keskkonnale hõlmab õigust sellistele hüvedele nagu puhas õhk, turvalinet ja
stabiilne kliima, terved ökosüsteemid ja elurikkus, puhas vesi, tervislik toit
ning mürkidevaba keskkond.
Komitee suunise kohaselt on õigus puhtale
keskkonnale äärmiselt oluline just lastele, sest oma arenguetapi tõttu on nad
eriti haavatavad kahjulikele keskkonnamõjudele ning oma ühiskondliku
positsiooni tõttu on nad nende mõjude eest vähe kaitstud. Õigus puhtale
keskkonnale hõlmab õigust sellistele hüvedele nagu puhas õhk, turvalinet ja
stabiilne kliima, terved ökosüsteemid ja elurikkus, puhas vesi, tervislik toit
ning mürkidevaba keskkond. Laste õiguste tagamiseks peaksid riigid komitee
hinnangul kiiresti parandama õhukvaliteeti, lõpetama fossiilkütuste kasutamise
ja taastama elurikkust.
ÜRO: Riikidel tuleb rakendada kõiki
vajalikke meetmeid, et ettevõtted vähendaksid oma kasvuhoonegaaside heidet
võimalikult kiiresti.
Komitee toonitas riikide ulatuslikku vastutust
laste õiguste kaitsel. Muuhulgas peavad riigid tagama, et lapsed ei kannataks
ettevõtete põhjustatud keskkonnakahjude käes. Kliimameetmeid kavandades peaksid
riigid selgelt keskenduma laste huvide kaitsele. Riikidel tuleb rakendada kõiki
vajalikke meetmeid, et ettevõtted vähendaksid oma kasvuhoonegaaside heidet
võimalikult kiiresti. Samuti peavad riigid kaasama lapsi sisukalt
keskkonnaotsuste tegemisse, mis võivad neid mõjutada, ning tagama tõhusa
ligipääsu õiguskaitsele ja võimaluse kiiresti heastada lastele tekkinud kahju.
Sealjuures peab olema tagatud võimalus nõuda eelseisva kahju ärahoidmist ning
kestva õiguste rikkumise lõpetamist.
ÜRO: Kõik keskkonnaalased õigusaktid, poliitikad, projektid, eelarved, sh need mis
juba jõus, vajavad igakülgset mõjuanalüüsi laste õiguste aspektist.
Olulisena on komitee suunises välja toodud, et
kõik keskkonnaalased õigusaktid, poliitikad, projektid, eelarved, sh need mis
juba jõus, vajavad igakülgset mõjuanalüüsi laste õiguste aspektist. Riigid
peaksid nõudma sellist mõjuanalüüsi nii enne kui pärast keskkonda mõjutavate
regulatsioonide ja tegevuste elluviimist, võttes arvesse nii otsest kui kaudset
mõju kliimale ja keskkonnale, sh piiriülest mõju, kumulatiivset mõju ning
tootmise ja toote kasutamise mõju. Näitena on komitee toonud fossiilkütuse
tööstustega seotud otsuseid, mille puhul tuleks riikidel hinnata nende otsuste
sotsiaal-majanduslikku mõju lastele. Seejuures tuleb mõjuhindamised teha
otsustusprotsessi võimalikult varajases etapis. Mõjuhindamise tulemused peaksid
olema kirjas lastele arusaadavas keeles.
ÜRO suunis ise ei oma otsest õigusjõudu, kuid on
oluliseks lähtekohaks lapse õiguste konventsiooni sätete tõlgendamisel. Lapse
õiguste konventsioon on õiguslikult siduv ning osa Eesti õiguskorrast, asudes
õigushierarhias kõrgemal Eesti riigisisestest seadustest.
ÜRO uudis ja link täismahus suunisele
Lastesõbralik versioon ÜRO suunisest
KESKKONNAVASTUTUS
Rohepesu vähendamise direktiivi eelnõu liigub jõudsalt edasi
19. septembril jõudsid Euroopa Parlament ja EL
nõukogu kokkuleppele uue roheväidete direktiivi osas, millega vähendatakse
eksitavat infot ja tehakse tarbijate jaoks jätkusuutlike toodete valimine
lihtsamaks. Euroopa Liidu kavatsusest piirata rohepesu kirjutasime 2022. aasta märtsis, kui Euroopa Komisjon esitas
direktiivi ettepaneku. Eksitavate kliimaväidete vastu esitatud kohtuasjadest
saab täpsemalt lugeda KÕKi augustikuu uudiskirjast. Direktiiviga on plaanis keelata üldised väited
toote keskkonnasõbralikkuse kohta näiteks nagu toode oleks „keskkonnasõbralik“,
„looduslik“ või „öko“, kui need ei ole sõltumatute uuringutega põhjendatud.
Direktiiviga on plaanis keelata üldised väited
toote keskkonnasõbralikkuse kohta näiteks nagu toode oleks „keskkonnasõbralik“,
„looduslik“ või „öko“, kui need ei ole sõltumatute uuringutega põhjendatud.
Samuti on kavas keelata väited toodete kliimaneutraalsuse kohta, mis põhinevad
süsinikuheite offset-skeemidel.
Edaspidi on lubatud kasutada üksnes niisuguseid keskkonna- ja ökomärgiseid,
mida annavad välja riigiasutused või mida antakse välja tunnustatud skeemide
alusel. Tootjate enda leiutatud jätkusuutlikkuse märgiseid tulevikus kasutada
ei või.
Direktiiv peab jõustumiseks saama lõpliku
kinnituse Euroopa Liidu nõukogult ja Euroopa Parlamendilt, kus on hääletus
plaanis novembris. Seejärel on riikidel aega kaks aastat direktiivi
jõustamiseks.
Euroopa Parlamendi pressiteade
Euractive uudis
KESKKONNATASUD
Riik plaanib suurendada keskkonna kasutamise eest nõutavat tasu
Lisaks olemasolevate keskkonnatasude
suurendamisele tegi kliimaministeerium ettepaneku kehtestada raadamistasu, et
muuta suure keskkonnamõjuga raadamine majanduslikult vähem otstarbekaks, ning
kehtestada riigilõiv metsateatistele.
Septembrikuu jooksul saatis kliimaministeerium
ülilühikesele kooskõlastusringile neli eelnõud, millega on kavas suurendada
keskkonna kasutamisega seotud tasusid. Lisaks olemasolevate keskkonnatasude
suurendamisele tegi kliimaministeerium ettepaneku kehtestada raadamistasu, et
muuta suure keskkonnamõjuga raadamine majanduslikult vähem otstarbekaks, ning
kehtestada riigilõiv metsateatistele. Samuti pakkus ministeerium välja
suurendada riigimaa kaevandamiseks kasutamise tasu, mis on püsinud muutumatuna
alates 2001. aastast ning ei motiveeri kaevandatud alasid kiiresti taastama.
Ühtteist keskkonnaühendust koondav Eesti
Keskkonnaühenduste Koda (EKO) esitas eelnõule oma seisukoha, milles toetas
üldjoontes keskkonna kasutamisega seotud tasude suurendamist, kuna praegused
tasumäärad ei kata keskkonna kasutamisega seotud kulu ning jätavad osa kulust
ühiskonna kanda. Samas tuleks EKO hinnangul suurendada Eestis kehtiva „saastaja
maksab“ põhimõtte rakendamiseks keskkonna kasutamisega seotud tasusid oluliselt
rohkem kui ministeerium välja pakkus. Kliimaministeeriumi uudis raadamistasu kohta
Kliimaministeeriumi uudis kaevandamiseks kasutatava riigimaa
tasu kohta
EKO seisukoht keskkonnatasude tõstmise eelnõu kohta
EKO seisukoht riigilõivude muutmise eelnõu sh metsateatisele
riigilõivu kehtestamise kohta
EKO seisukoht raadamistasu kehtestamise kohta
EKO seisukoht maapõueseaduse muudatuste kohta - riigimaa
kaevandamiseks kasutamise tasu
LOODUSKAITSE
Euroopa Kohus selgitas Natura 2000 võrgustiku alade kaitse-eesmärkide kehtestamise kohustust (C-116/22)
Euroopa Kohus tegi 21. septembril otsuse
rikkumismenetluses Saksamaa vastu, milles leidis, et Saksamaa on rikkunud
loodusdirektiivi nõudeid, jättes määramata 88 erikaitseala ning nende
üksikasjalikud kaitse-eesmärgid. Samuti jättis Saksamaa kehtestamata vajalikud
kaitsemeetmed 737 Natura 2000 võrgustiku ala suhtes. Otsuses selgitas kohus
lähemalt kaitse-eesmärkide määratlemise kohustust. Kirjutasime sarnasest
rikkumismenetluse otsusest Iirimaa suhtes augustikuu uudiskirjas.
Kohus juhtis tähelepanu, et kuigi loodusdirektiivi
artikli 4 lõike 4 sõnastuses ei ole kaitse-eesmärkide
kindlaksmääramise kohustust sõnaselgelt mainitud, nõuab see säte siiski, et
liikmesriigid kehtestaksid erikaitseala määramisel prioriteedid lähtuvalt
sellest, kui tähtis on ala elupaigatüübi soodsa kaitsestaatuse säilitamise või
taastamise seisukohast. Nende prioriteetide kindlaksmääramine eeldab aga, et
need kaitse-eesmärgid on kehtestatud enne seda. Kaitse-eesmärgid tuleb kindlaks
määrata teabe põhjal, mis saadakse liikide ja nende elupaikade olukorra
teaduslikust analüüsist kõnealusel alal.
EK: Kaitse-eesmärgid ei tohi olla
kindlaks määratud üldisel viisil, vaid need peavad olema konkreetsed ja täpsed. Samas tuleb kaitse-eesmärkide kvantitatiivse ja mõõdetava kindlaksmääramise vajadust igal
konkreetsel juhul siiski analüüsida ning seda ei saa pidada liikmesriikide
üldiseks kohustuseks.
Kohus rõhutas, et kaitse-eesmärgid ei tohi olla
kindlaks määratud üldisel viisil, vaid need peavad olema konkreetsed ja täpsed,
et neid saaks pidada „kaitse-eesmärkideks“ loodusdirektiivi tähenduses. Euroopa
Komisjoni hinnangul pidanuks kaitse-eesmärgid olema määratud kvantitatiivsete
kontrollväärtustena, mis näitavad piirmäära, milleni jõudmisel on liikmesriigis
elupaigatüübi või liigi soodne kaitsestaatus saavutatud. Selle väitega kohus
täielikult ei nõustunud ning märkis, et kuigi liikmesriigi kindlaks määratud
kaitse-eesmärgid peavad võimaldama kontrollida, kas neil eesmärkidel põhinevate
kaitsemeetmete abil on võimalik saavutada ala soovitud kaitsestaatust, tuleb
kaitseeesmärkide kvantitatiivse ja mõõdetava kindlaksmääramise vajadust igal
konkreetsel juhul siiski analüüsida ning seda ei saa pidada liikmesriikide
üldiseks kohustuseks. Kohus nõustus Saksamaa väitega, et kaitse-eesmärkide kindlaksmääramise
kvantitatiivne ja mõõdetav lähenemine ei pruugi osutuda sobivaks teatavatele keerulistele
elupaikadele ja dünaamilise olemusega kaitsealadele, mille elemendid
varieeruvad märkimisväärselt sõltuvalt keskkonnavälistest teguritest või millel
on teiste elupaikade ja kaitsealadega märkimisväärne vastastikune mõju.
Loe kaitse-eesmärkide määratlemise kohta lähemalt
KÕKi õiguslikust ülevaatest "Natura 2000 võrgustik Euroopa Liidu ja Eesti
õiguses" (2022) lk 23 jj.
KÕKile teadaolevalt on Euroopa Komisjon algatanud
analoogsetel põhjustel rikkumismenetluse ka Eesti suhtes, vt Komisjoni sellekohast teadet 2023. a jaanuarist.
Komisjoni teate kohaselt ei vasta Eesti erikaitsealadele (Natura aladele)
määratud kaitse-eesmärgid alati elupaikade direktiivi õiguslikele nõuetele,
kuna need ei ole piisavalt üksikasjalikud, mõõdetavad ja aruandlusega hõlmatud.
Euroopa Kohtu otsus asjas nr C-116/22
MAAPÕU
Euroopa Parlament toetas ELi kriitiliste toorainete määruse ringlussevõtu eesmärkide suurendamist
7. septembril otsustas
Euroopa Parlamendi tööstuskomitee võtta ringlusse vähemalt 45% igast
"strateegilisest toorainest" kõikidest liidu jäätmetest. Uued
ringlussevõtu eesmärgid hääletati osana Parlamendi seisukohast kriitilise
tooraine määruse kohta, mille eesmärgiks on vähendada ELi sõltuvust Hiinast ja
teistest riikidest oluliste metallide osas. Kirjutasime Euroopa Komisjoni
ettepanekust kriitiliste toorainete määruse väljatöötamiseks juunikuises
uudiskirjas. Euroopa Komisjoni poolt märtsis avaldatud ettepanek
seadis eesmärgiks suurendada kodumaist võimekust toorainete kaevandamiseks,
töötlemiseks ja ringlussevõtuks, määrates eesmärgid vastavalt 10, 40 ja 15%
EL-i aastasest tarbimisest. Nüüd aga pööras Euroopa Parlament selle loogika
ümber põhjusel, et EL võtaks materjalid ringlusse otse oma jäätmetest. Varasem
ringlussevõtu võrdlusnäitaja oli seotud iga tooraine ELi kogutarbimisega, mitte
sellega, kui palju see jäätmetesse jõuab.
Ühtlasi otsustati 7. septembril Parlamendi seisukohana,
et ELi eesmärki kriitiliste toorainete siseriikliku rafineerimise ja töötlemise
võimsuse kohta tuleb tõsta 40
protsendilt 50 protsendile. Parlamendi tööstuskomitee toetas ka rangemaid
tingimusi tööstusharu juhitud jätkusuutlikkuse sertifitseerimisskeemide
üleeuroopaliseks tunnustamiseks ning otsustas, et tuleb tugevdada sotsiaalseid
ja keskkonnakaitsemeetmeid ELi toetatavate "strateegiliste"
kaevandusprojektide jaoks nii Euroopas kui ka välismaal.
Kriitiliste toorainete määruse eelnõu sai 14. septembril Euroopa
Parlamendi täiskogu istungil heakskiidu, mis avas tee viimasteks
kolmepoolseteks kõnelusteks EL-i
liikmesriikide ja Euroopa Komisjoniga, et määrus kehtestada.
Euractive artikkel 07.09.23 (ingl k)
Euractive artikkel 15.09.23 (ingl k)
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Avalik pöördumine: kliimaseadus peab saama teaduspõhine
Ligi 20 organisatsiooni saatsid
kliimaministeeriumile pöördumise, milles toonitavad, et loodav kliimaseadus
peab olema teaduspõhine. Selleks julgustatakse kliimaministeeriumit moodustama
sõltumatut teadlastest koosnevat kogu. Lisaks kannustatakse täpsustama juba
loodud kliimanõukogu mandaati ja tasakaalustama selle koosseisu nii, et see
kannaks oluliste ühiskonnagruppide häält.
Loe lähemalt
|