ÜLDOLULIST
EL Nõukogu ja Euroopa Parlament
saavutasid kokkuleppe 7. keskkonnaalase tegevusprogrammi osas
19. juunil saavutasid
Euroopa Parlament ja EL Nõukogu mitteametliku kokkuleppe seitsmenda
keskkonnaalase tegevusprogrammi eelnõu osas, mis suunaks ELi
keskkonnapoliitikat kuni aastani 2020. Keskkonnaalane tegevusprogramm on
strateegiline dokument, mis annab kõigile ELi keskkonnapoliitilistele
tegevustele ühtse raamistiku. Programmide kaudu tehakse ettepanekuid uute
õigusaktide kehtestamiseks või olemasolevate muutmiseks ja algatatakse
arutelusid keskkonnapoliitika laiema arenguperspektiivi üle. Keskkonnaalaseid
tegevusprogramme on ELi keskkonnapoliitika kujundamisel järgitud alates
1970ndate algusest. Kajastasime programmi esialgse
eelnõu sisu lähemalt KÕKi 2012. a
detsembrikuu uudiskirjas. Tegevusprogrammis viidatakse pinnase kaitset reguleeriva EL
õigusakti (nn mulladirektiivi) vajaduseleSeitsmendas
tegevusprogrammis plaanitakse keskenduda peamiselt looduskaitsele ja
ökoloogilise taluvusvõime (keskkonna võime end loomulikult taastada)
tugevdamisele, jätkusuutliku, ressursitõhusa ja vähese süsinikdioksiidiheitega
majanduskasvule ning keskkonnaga seotud terviseriskide tõhusale vähendamisele.
Pärast Euroopa Parlamendi ja EL Nõukogu vahelisi läbirääkimisi on
tegevusprogrammis otsustatud võtta täiendavaid meetmeid näiteks ohtlike
kemikaalide osas. Lisaks tuuakse tegevusprogrammis välja vajadus pinnasekaitse
alase õiguslikult siduva raamistiku loomiseks, mille kohta seni EL tasandil õiguslikult
siduv regulatsioon puudub. Euroopa Komisjon esitas juba 2006. aastal eelnõu
mulla raamdirektiivi kehtestamiseks, ent seda ei ole mõningate liikmesriikide
ägeda vastuseisu tõttu senini vastu võetud. Järgmise sammuna
tuleb eelnõu nii Euroopa Parlamendi kui EL Nõukogu poolt ametlikult vastu
võtta. Euroopa
Komisjoni ülevaade kokkuleppe saavutamise kohta (ingl k)
Euroopa Komisjon ootab arvamusi ehitiste
keskkonnasõbralikumaks muutmise kohta
9. juulil teatas Euroopa Komisjon, et on
algatanud avaliku konsultatsiooni, millega soovitakse teada EL kodanike,
vabaühenduste, ettevõtete ja ametiasutuste arvamust selle kohta, kuidas
vähendada ehitiste keskkonnamõju. Ehitised on suure keskkonnamõjuga, nt on EL-s
nende kasutamisega seotud 42% energiatarbimisest ja 35% kasvuhoonegaasidest.
Samuti on ehitistega seotud 30% jäätmetest ning 50% kõigist kaevandatavatest
maavaradest kasutatakse ehitussektoris. Hetkel kehtivad EL tasandil ühtsed reeglid
vaid ehitiste energiatõhususele, kuid puuduvad kriteeriumid ja reeglid hoonete
kogu keskkonnamõju hindamiseks ja vähendamiseks. Seetõttu otsitakse
konsultatsioonis vastust küsimusele, kuidas muuta hooned
keskkonnasõbralikumaks, vähendades ka muid nendega seotud keskkonnamõjusid kogu
nn „elutsükli“ vältel. Huvilised saavad ehitiste keskkonnasõbralikkust
puudutavale küsimustikule vastata kuni 1. oktoobrini. Allikas:
Euroopa Komisjon Euroopa Komisjoni
pressiteade (ingl k) Konsultatsiooni
veebileht (ingl k)
KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Avalik konsultatsioon: kuidas
parandada EL tasandil juurdepääsu õigusemõistmisele keskkonnaasjades
28. juunil avas
Euroopa Komisjon konsultatsiooni,
et koguda arvamusi, kuidas parandada juurdepääsu õigusemõistmisele
keskkonnaasjades. Hetkel on juurdepääs õigusemõistmisele reguleeritud
rahvusvahelises Århusi
konventsioonis, millega on liitunud nii EL kui selle liikmesriigid. EL ise
ei ole vastavate sätete ülevõtmiseks aga õigusakti vastu võtnud. EL direktiivi
(nn Access to Justice direktiivi) eelnõu töötati välja juba 2003. a, ent mitmete
liikmesriikide vastuseisu tõttu ei ole seda kehtestatud (olukorrast annab hea
ülevaate 2009. a maikuu
uudiskirja uudis). Tänaseks on kaebeõigust puudutav õiguslünk osaliselt
täidetud Euroopa Kohtu praktika pinnalt (nt 2011. a otsus nr C-240/09).
Alternatiivideks on Euroopa Kohtu praktika järgimine või uue
EL direktiivi vastuvõtmineKonsultatsiooni
tulemuste põhjal soovitakse hinnata, kas seadusandlik tegevus EL tasandil võiks
pakkuda lisaväärtust õigusemõistmisele tõhusa ja mittediskrimineeriva
juurdepääsu tagamiseks keskkonnasjades. Teiseks plaanitakse määratleda
küsimused, milles oleks vajalik EL suunatud tegevus, et tagada tõhusat
juurdepääsu liikmesriikide õigusmõistmisele. Konsultatsiooni
taustadokumendis tuuakse välja kaks peamist alternatiivi olukorra
muutmiseks. Esimene võimalus oleks jätkuvalt tugineda Euroopa Kohtu praktikale
ja õiguslikult mittesiduvatele toetavatele tegevustele (nt juhendite ja
koolitusprogrammide väljatöötamisele). Teine võimalus seisneks EL õigusaktide
vastuvõtmises (2003. a
EL direktiivil põhineva või uue eelnõu väljatöötamisel). Konsultatsiooni
raames avalikkusele suunatud küsimused puudutavad tõhusa juurdepääsu tagamise
tähtsust ning võimalusi juurdepääsuks õigusemõistmisele keskkonnaasjades.
Küsimustikule oodatakse vastama kõiki huvilisi, nii kodanikke, ettevõtjaid kui
kohtunikke. Konsultatsioon kestab kuni 23. septembrini. Euroopa
Komisjoni avatud konsultatsiooni veebileht (ingl k) Konsultatsiooni
taustadokument Euroopa Komisjoni kodulehel (ingl k, pdf)
SAASTUSE KOMPLEKSNE VÄLTIMINE JA KONTROLL
Riigi Teatajas
avaldati määrus, mille eelnõu sisu kajastasime KÕKi 2013. a maikuu uudiskirjas.
Määruse eelnõu võeti sisuliste muutusteta vastu.
Riigi Teatajas
avaldati määrus, mille eelnõu sisu kajastasime KÕKi 2013. a juunikuu
uudiskirjas. Määruse eelnõu võeti sisuliste muutusteta vastu.
RUUMILINE PLANEERIMINE
Planeerimisseaduse ja ehitusseadustiku eelnõud saadeti
suurele kooskõlastusringile
Justiitsministeeriumi poolt koordineeritav
planeerimis- ja ehitusõiguse kaasajastamise protsess on jõudnud järgmisesse
etappi. 21. juunil avalikustas Justiitsministeerium planeerimisseaduse ja
ehitusseadustiku eelnõud
Eelnõude Infosüsteemis teiste ministeeriumite, üleriigiliste omavalitsusliitude
ja teistele asjaosaliste jaoks kommenteerimiseks. Eelnõud on küll
kontseptuaalselt sarnased 2012.
a veebruaris avalikustatud eelnõudega, mida kajastasime 2012. a märtsi uudiskirjas
(planeerimisseaduse
ja ehitusseadustiku
kohta käivates pikemates uudistes). Samas on mõlema eelnõu teatud osades tehtud
olulisi muudatusi. Uuena on PlanS eelnõus sätestatud riigi ja KOV
eriplaneeringute reeglidNäiteks olulise ruumilise mõjuga objektide
asukohavalik oli algses planeerimisseaduse eelnõus kavandatud teha
maakonnaplaneeringu tasandil. Uuendatud eelnõus on seevastu sätestatud riigi
eriplaneeringu ja kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu regulatsioon. Riigi
eriplaneeringuga, mille puhul vaadeldakse võimaliku asukohana tervet riiki,
planeeritaks joonehitisi (maanteid, raudteid, liinirajatisi), riigikaitselisi
ehitis jmt. Samuti on Vabariigi Valitsusele antud õigus igakordselt otsustada,
et riigi eriplaneering koostatakse sellise ehitise jaoks, mida pole eelnõu
vastavas sättes (§ 29 lg 1) eraldi nimetatud, ent millel on oluline ruumiline
mõju ja mis on seotud suure riikliku või rahvusvahelise huviga. Muud olulise
ruumilise mõjuga ehitised jääksid kohalike omavalitsuste planeerida (kohaliku
tasandi eriplaneeringuga). Uue eelnõu kohaselt ei toimuks ka maavarade
maardlate ruumilist planeerimist. Ehitusseadustiku olulisimad muudatused
puudutavad selle lisasid, ehk küsimust, millisel alusel võib ehitisi püstitada
(ehitusloa, ehitise teatise alusel või ka ilma KOVi informeerimata). Hoonete
puhul on eelnõu uuendatud versiooni kohaselt enamatel juhtudel vaja kas
ehitusloa taotlemist või loa teatise esitamist. KÕKi hinnangul on hea, et uute seaduste
koostamine jätkub. Samas on eelnõudes mõningaid uusi sätteid, mille osas oleks
vaja täiendavat arutelu. See puudutab mh riigi eriplaneeringu algatamise ja
koostamise korda (nt seda, et riigi eriplaneeringu KSH aruanne koostatakse
lõplikult alles pärast asukohavalikut), samuti maardlate ja maavarade
kasutamise ruumilise planeerimise võimalust. Hetkel on eelnõude osas võimalik
arvamusi avaldada 16. augustini. Justiitsministeeriumi ajaveebis on
avalikustatud ka planeerimisseaduse
varasema avaliku konsultatsiooni käigus esitatud seisukohti ning nendega
arvestamist kajastav tabel.
Planeerimisseaduse
ja ehitusseadustiku eelnõu ning nendega seotud materjalid Eelnõude
Infosüsteemis
KLIIMAMUUTUS
Euroopa Komisjoni kavandab strateegiat laevanduse
kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamiseks
Euroopa
Komisjon avaldas 28. juunil teatise,
milles tutvustati kavandatavat strateegiat kasvuhoonegaaside heitkoguste
vähendamiseks meretranspordisektoris. Strateegia esimese sammuna on Euroopa
Komisjon esitanud määruse eelnõu, mille kohaselt peavad ELi sadamaid kasutavate
suurte laevade omanikud hakkama korraldama laevade süsinikdioksiidi (CO2) heite
seiret. Euroopa Komisjoni ettepanek puudutaks kõiki EL sadamaid
kasutavaid suuri laevu, sõltumata lipuriigistRahvusvahelise meretranspordi
tekitatud heitkogus on praegu 4 % ELi kasvuhoonegaaside koguheitest. Ilma
vastavate meetmete rakendamiseta prognoositakse aastaks 2050 laevanduses
tekkivate heitkoguste vähemalt kahekordset kasvu. Teatise
kohaselt luuakse esmalt määruse eelnõuga kogu ELi hõlmav õiguslik raamistik,
mille abil saab koguda ja avaldada tõendatud andmeid kõikide ELi sadamaid
kasutavate suurte laevade (kogumahutavusega üle 5 000 t) CO2 heite kohta,
sõltumata laeva registreeringust. Laevaomanikud peavad korraldama CO2 heite
seiret ja esitama aruande neile kuuluvate suurte laevade puhul, mis saabuvad
ELi sadamatesse, väljuvad ELi sadamatest või liiguvad nende vahel. Järgmiste
sammudena näeb strateegia ette meretranspordisektorile heitkoguste piirnormide
seadmise ning heitmekaubanduse mehhanismide loomise. Koostamisel oleva
eelnõuga on astutud esimene samm kasvuhoonegaaside
heitkoguste vähendamiseks laevanduses. Euroopa Komisjon soovib kavandatavate
meetmetega saavutada ülemaailmset mõju. Ettepaneku
kohaselt hakatakse eeskirju kohaldatama alates 1. jaanuarist 2018. Euroopa
Komisjoni pressiteade Euroopa
Komisjoni märgukiri korduvate küsimuste kohta samal teemal (inglise k)
Euroopa Parlament kiitis heaks plaani, millega vähendataks ajutiselt CO2
kvootide hulka
3. juulil kiitis
Euroopa Parlament heaks EL
otsuse eelnõu, millega plaanitakse teatud hulga EL kvooditurul kaubeldavate
CO2 kvootide (lubatud heitkoguse ühikute) enampakkumised ajutiselt külmutada
ehk nende müük peatada. Selle tulemusena väheneksid turul saadaolevaid
kvoodihulgad. Väiksem hulk saadavalolevaid kvoote peaksid tooma kaasa nende
hinnatõusu. Hetkel on kvoodihind Euroopa Liidu CO2 kvootide turul väga madal,
kuna majanduslangusest jm tingituna on nõudlus vähenenud. Madal kvoodihind ei
motiveeri aga heitkoguseid vähendama ega soosi taastuvenergiaallikate
kasutuselevõttu, seetõttu peetakse kvootide hinnatõusu Euroopa Komisjoni poolt
vajalikuks. Kajastasime eelnõu ajendeid koos esialgse versiooni sisuga lähemalt
KÕKi 2012. a
detsembrikuu uudiskirjas. Euroopa Komisjonil lubatakse kvootide hulka ajutiselt
vähendada alles pärast mõjuanalüüsiHeakskiidetud
eelnõu esitati Euroopa Parlamendile pärast muudatuste tegemist heakskiitmiseks
juba teist korda. Esialgse eelnõu lükkas Euroopa Parlament aprillikuus tagasi.
Parlamendi saadikud kartsid, et kasvuhoonegaaside heitekvootide kõrgem hind
kahjustaks Euroopa tööstust ning muudaks elektri tarbijate jaoks kallimaks
(kajastasime otsuse tausta lähemalt KÕKi 2013. a
aprillikuu uudiskirjas). Muudetud eelnõu
kohaselt antakse Euroopa Komisjonile volitus erandjuhtudel (nt praeguses
olukorras) muuta saastekvootide müügi ajastamist. Seda saab teha vaid juhul,
kui eelnev mõjuanalüüs ei tuvasta olulist ohtu, et suuri heitkoguseid tekitavad
EL ettevõtted kolivad oma tootmise väljapoole Euroopa Liitu. Eelnõu kohaselt
oleks külmutatavate kvootide laeks 900 miljonit lubatud heitkoguse ühikut ning
nende külmutamine oleks lubatud vaid ühel korral 1. jaanuaril 2013. aastal algava
kaheksa-aastase ajavahemiku jooksul (nn kolmandal kauplemisperioodil). Järgmise sammuna
tuleb eelnõu heaks kiita ka EL Nõukogul. Euroopa Parlamendi pressiteade otsuse heakskiitmise
kohta Euroopa
Parlamendi muudatusettepanekud
ENERGEETIKA
Avalikkusele arutamiseks saadetud transpordi arengukava
2014–2020 eelnõuga plaanitakse vähendada ka keskkonnamõjusid
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on esitanud 28. juunil Eelnõude Infosüsteemis kooskõlastusringile Transpordi arengukava 2014–2020 eelnõu. Tegemist on transpordivaldkonna peamise strateegiadokumendiga, milles sätestatakse tegevusplaan järgnevateks aastateks. Arengukava laiem eesmärk on transpordisüsteemi arendamine, mis võimaldab inimeste ja kaupade liikumist kättesaadaval, mugaval, kiirel, ohutul ja kestlikul (jätkusuutlikul) moel. Arengukava täpsemad eesmärgid lähtuvad peamiselt ELi transpordipoliitika valgest raamatust
Transpordi
keskkonnamõju vähendamiseks on planeeritud nelja tegevussuuna kombineerimine:
sundliikumiste asendamine/vähendamine, säästvamate liikumisviiside eelistamine, uute tehnoloogiate (nt biogaasi, elektriautode)
kasutuselevõtt, negatiivsete välismõjude leevendusmeetmete (nt
müraseinad, ökoduktid ja loomatunnelid) kasutamine.
Keskkonnamõju vähendamise meetoditena
tuuakse arengukavas muuhulgas välja ka avalike teenuste paremat korraldamist
(rohkem e-teenuseid) ja ruumilist planeerimist (kavandatakse juhendeid
maakasutuse suunamiseks ning planeeringute liiklusmõju analüüsimiseks).
Säästlike liikumisviiside eelistamiseks tuleks transpordi planeerimisel ja
korraldamisel lähtuda nn liikuvushierarhiast, mille moodustavad (tähtsuse järjekorras)
sundliikumiste vähendamine, jalgsi ja jalgrattal liikumine, bussid-trollid,
rööbastransport, autotransport. Eelnõule
oodatakse avalikkuse tagasisidet 30. juulini. Arengukava kinnitab lõplikult
Riigikogu. Arengukava eelnõu ja muud materjalid Eelnõude
Infosüsteemis
Riigi Teatajas
avaldati määrus, mille eelnõu sisu kajastasime KÕKi 2013. a
jaanuarikuu uudiskirjas. Eelnõusse on tehtud väiksemaid täpsustusi.
VÄLISÕHU KAITSE
Riigi Teatajas avaldati
määrus, mille kohaselt ei kohaldata heite piirväärtuseid rahvusvahelisele
sõjalisele peakorterile (nt NATO peakorterile) kasutamiseks mõeldud sõidukite
mootorite suhtes.
Riigi Teatajas
avaldati määrus,, eelnõu sisu kajastasime KÕKi 2013. a maikuu
uudiskirjas. Eelnõusse on tehtud väiksemaid täpsustusi (nt teatud
tegevusvaldkondade heite piirväärtuste osas).
Riigi Teatajas
avaldatud määruse, mis reguleerib saasteainete sisaldust suurte põletusseadmete
(soojusvõimsusega üle 50 MW) õhuheites, eelnõu sisu kajastasime KÕKi 2013. a juunikuu
uudiskirjas. Määruse eelnõu võeti sisuliste muutusteta vastu.
Riigi Teatajas avaldatud määruse eelnõu sisu
kajastasime KÕKi 2013. a
juunikuu uudiskirjas. Eelnõusse on tehtud väiksemaid täpsustusi (nt
üleminekusätete osas).
Riigi Teatajas
avaldatud määruse, millega kehtestatakse üldised nõuded lenduvate orgaaniliste
ühendite heitkoguste vähendamise kava ja lahustite kasutuskava koostamiseks
ning juhised selle rakendamiseks, eelnõu sisu kajastasime KÕKi 2013. a juunikuu
uudiskirjas. Määruse eelnõu võeti sisuliste muutusteta vastu.
Riigi Teatajas avaldatud määruse, mis sisaldab vorme orgaanilisi
lahusteid väiksemates kogustes kasutavate ettevõtete registreerimiseks, eelnõu
sisu kajastasime KÕKi
2013. a juunikuu uudiskirjas. Eelnõusse on tehtud väiksemaid täpsustusi
VESI
Euroopa Komisjon ootab arvamusi fosfori säästvama kasutuse
kohta
8. juulil teatas Euroopa Komisjon, et on
algatanud arutelu fosfori säästvama ja jätkusuutlikuma kasutamise kohta. Fosfor
on põllumajanduses tähtsaks aineks, seda kasutatakse nii põldude väetamiseks
kui ka loomasöödas. Fosfori looduslikud varud on piiratud (ELis asub vaid üks
kaevandus ning suur osa fosforist imporditakse) ning samas raisatakse seda ELis
ulatuslikult, põhjustades seeläbi veekogude eutrofeerumist ja kinnikasvamist,
mis on probleemiks ka Eesti siseveekogudes ja Läänemeres. Algatatud arutelu käigus ootab Euroopa
Komisjon kõigi osapoolte, sh üksikisikute, vabaühenduste ja ettevõtete
seisukohti, kuidas kasutada fosforit selliselt, et seda jätkuks ka tulevastele
põlvedele ning vältida selle kasutamise soovimatuid kõrvalmõjusid. Konsultatsiooni
aluseks olevas teatises on lähemalt selgitatud arutelu taustaks olevaid
probleeme ja võimalikke lahendusi, samuti toodud mõningad konkreetsed
küsimused, millele Komisjon vastuseid ootab. Samas on oodatud ka kõik muud
temaatilised küsimused ja ettepanekud. Arvamusi ja ettepanekuid oodatakse 1.
detsembrini. Euroopa Komisjoni
pressiteade Teatis
taustainfo ja peamiste küsimustega (pdf)
Määruse muutmisega pikendatakse
vedelsõnniku ja virtsahoidlate katmise nõude täitmise tähtaega
4. juulil avaldati Riigi Teatajas Vabariigi Valitsuse määruse
nr 288 „Veekaitsenõuded väetise- ja sõnnikuhoidlatele ning
siloladustamiskohtadele ja sõnniku, silomahla ja muude väetiste kasutamise ja
hoidmise nõuded“ muudatused. Määrusega täpsustatakse nõudeid
sõnnikuhoidlatele ja muudetakse hoidlate katmise kohustus tootjatele
lihtsamaks. Käsitlesime eelnõu sisu KÕKi 2013. a
veebruarikuu uudiskirjas. Eelnõusse on tehtud mõningaid sisulisi
täiendusi ja muudatusi. Esiteks on täpsustatud ja täiendatud sõnniku
säilitamise tingimusi aunas üle kahe nädala. Muudatuste kohaselt võib
ladustamiskoha pinnase katta lisaks lekkekindlale materjalile ka vett imava
materjaliga, näiteks vähemalt 20 cm paksuse turba- või põhukihiga. Teiseks
pikendati tähtaega vedelsõnniku ja virtsahoidlate katmiseks. Varem kehtinud
nõuete kohaselt oleks vedelsõnnikud ja virtsahoidlad olema kaetud 31.
detsembriks 2008. a (nitraaditundlikel aladel) või 1. jaanuariks 2013. a
(mujal). Kui eelnõu esialgses versioonis oli uueks tähtajaks 1. jaanuar 2014,
siis vastu võetud määrusega pikendati seda veelgi 1. jaanuarini 2015. a.
Kolmandaks tunnistati kehtetuks määruse lisa, millega sätestatakse
mineraalväetisega aastas haritava maa hektari kohta lubatud lämmastiku kogused,
kuna vastavad normid plaanitakse kehtestada veeseaduse alusel eraldi määrusega. Vabariigi Valitsuse määruse
nr 288 „Veekaitsenõuded väetise- ja sõnnikuhoidlatele ning
siloladustamiskohtadele ja sõnniku, silomahla ja muude väetiste kasutamise ja
hoidmise nõuded“ muudatused Riigi Teatajas
Ühisveevärgi- ja kanalisatsiooni
seaduse eelnõu menetlus jätkub
Keskkonnaministeerium saatis 2. juulil Eelnõude infosüsteemis
Justiitsministeeriumile kooskõlastamiseks eelnõu
ühisveevärgi- ja kanalisatsiooni seaduse (ÜVVKS) muutmiseks, mille
peamiseks eesmärgiks on muuta vee-ettevõtja määramise korda. Kui kehtiva õiguse
kohaselt määrati vee-ettevõtja konkurentsiseaduse alusel avaliku konkursi
korras, siis eelnõu kohaselt tuleks vee-ettevõtja leida riigihankega. See teeb
omakorda lihtsamaks vee-ettevõtja määramise otsuse vaidlustamise. Kui avaliku
konkursi alusel sõlmitud lepingut saab vaidlustada ainult kohtus, siis
riigihangete seaduse alusel sõlmitud lepingut saab vaidlustada riigihangete
komisjonis, mis omakorda peaks eelnõu seletuskirja kohaselt protsessi
kiirendama. Kajastasime eelnõu sisu lähemalt KÕKi 2013. a veebruarikuu
uudiskirjas seoses selle esitamisega esmasele (ministeeriumidevahelisele)
kooskõlastusringile. Ministeeriumidevahelisel
kooskõlastusringil on eelnõusse tehtud mitmeid sisulisi ja sõnastuslikke täiendusi
ja täpsustusi. Muuhulgas on muudetud järelevalve teostamise korda. Lisaks
valla- või linnavalitsusele, Konkurentsiametile ja Keskkonnainspektsioonile
plaanitakse järelevalve teostamise õigus anda ka Keskkonnaametile. Nimelt tuleb
vee-ettevõtjail esitada ametile ehk vee-erikasutusloa andjale andmeid ohtlike
ainete kohta, mida vee-ettevõtja kliendid juhivad ühiskanalisatsiooni. Selle
informatsiooni põhjal saab Keskkonnaamet seada vee erikasutuslubadesse
vajalikke tingimusi (nt seada piirväärtused ohtlike ainete osas või seada nende
ainete osas täiendav seirekohustus). Arvestades, et kavandatava veeseaduse
muutmise seaduse eelnõu kohaselt plaanitakse vee erikasutusload muuta
tähtajatuks (vt eelnõu kohta lähemalt KÕKi 2013. a jaanuarikuu
uudiskirjast), on Keskkonnaameti pädevuse suurendamine oluline. Teiseks
täpsustataks kohaliku omavalitsuse (KOV) poolt teostatava järelevalve korda (nt
määratletaks järelevalve teostamise ulatus ja kontrollimiseks õigustatud
isikud). Eelnõusse on tehtud ka mitmeid teisi muudatusi, millega on võimalik
tutvuda Eelnõude
Infosüsteemis. ÜVVKS
muutmise eelnõu tekst ja seletuskiri Eelnõude Infosüsteemis
Riigi Teatajas
avaldati veekaitse ja üleujutusohu riskide hindamise nõuete muudatused, mille
sisu tutvustasime KÕKi
2013. a juunikuu uudiskirjas, pärast nende vastuvõtmist Riigikogu poolt.
Riigi Teatajas
avaldatud määrusega jaotati
mitmed varasemad põhjaveekogumid mitmeks väiksemaks veekogumiks. Määrusega
võetakse täielikult üle EL direktiivi 2006/118/EÜ (põhjaveedirektiiv) põhjaveekogumite
keemilise seisundi hindamise sätted ning EL direktiivi 2000/60/EÜ (veepoliitika alane raamdirektiiv) põhjaveekogumite moodustamise ja
veemajanduskavade koostamisega seotud sätted.
MEREKAITSE
Euroopa Liidu
Teatajas avaldati direktiiv avamerel nafta ja gaasi tootmise ohutuse
tagamiseks, mille eelnõu sisu kajastasime KÕKi 2013. a
märtsikuu uudiskirjas.
MAAPÕU
Maapõueseaduse muudatuste eelnõu
täiendaks nimekirja juhtudest, mil kaevandamislubasid võib muuta avatud
menetluseta
Keskkonnaministeerium on 2. juulil esitanud Eelnõude Infosüsteemis
kooskõlastusringile maapõueseaduse (MaaPS) muudatuste eelnõu. Eelnõus plaanitakse täiendada ja
muuta üldgeoloogilisi uurimistöid, maavara geoloogilisi uuringuid, maavara kaevandamist ning
maapõue muid kasutamise viise käsitlevaid sätteid. Mitmed muudatused seonduvad
sõnastuse parandamise ja täpsustamisega, ent lisaks plaanitakse teha ka mõned
sisulised muudatused. Ühe olulisema muudatusena plaanitakse muuta maardla keskkonnaregistrisse
kandmise otsustamise korda. Kui kehtiva õiguse kohaselt tuleb maardlana
keskkonnaregistrisse kandmise üle otsustada keskkonnaministril, siis eelnõuga
antaks see õigus teatud maavaravarude osas (nt kruusa, liiva, lubjakivi) üle
keskkonnaregistri volitatud töötajale. Olemuselt komplitseeritud kaevandamisega
(nt suuremate pindalade ja sügavuste tõttu) seotud ja suurema keskkonnamõjuga
maavaravarude puhul (nt põlevkivi, fosforiit) jäetaks maardlana
keskkonnaregistrisse kandmise üle otsustamise õigus ka edaspidi
keskkonnaministrile. Lisaks sätestataks reeglid keskkonnaregistris arveloleva
maavaravaru ümberhindamiseks või mahakandmiseks. Teine olulisem muudatus puudutaks kaevandamisloa muutmist ilma avatud
menetlust läbi viimata. Eelnõuga lisataks mõned uued juhud, mil see oleks lubatud,
(näiteks kui mäeeraldise piires oleva maavaravaru loale kantud kogus või
kvaliteet on ümberhinnatud). Eelnõu seletuskirja kohaselt ei ole neil juhtudel
avatud menetluse sätete kohaldamine vajalik, kuna loa muutmisega ei anta
kaevandajale täiendavaid õigusi keskkonnakasutuseks, ei koormata keskkonda, ei
rikuta ega kitsendata puudutatud isikute õigusi. Eelnõusse on
tehtud ka mitmeid teisi muudatusi, millega on võimalik tutvuda Eelnõude
Infosüsteemis. Need puudutavad
näiteks reservvaru kaevandatavaks ja kasutatavaks tunnistamist, geoloogilise
teabe esitamist ja säilitamist, maavaru kaevandamise mahu aruande adressaati,
kaevandamisõiguse loovutamist, maapõue seisundit ja
kasutamist mõjutava tegevuse lubamise üle otsustajat ning kaevandatud kaevise
kuuluvust. Samuti
plaanitakse mitmeid sõnastuslikke täpsustusi ja korrektuure, et vähendada MaaPS
mitmeti tõlgendamist. MaaPS muudatuste eelnõu tekst ja seletuskiri
Eelnõude Infosüsteemis
METSANDUS
Vabariigi Valitsus asub arutama metsaseaduse põhjalikke
muudatusi
8. juulil edastas Keskkonnaministeerium
Vabariigi Valitsusele põhjalikud
metsaseaduse muudatused, mille kooskõlastamist ministeeriumidega alustati
juba eelmisel suvel (kajastasime seda 2012. a augustikuu
uudiskirjas). Eelnõu näeb ette mitmete metsade majandamise piirangute
leevendamist. Põhjustena tuuakse eelnõu seletuskirjas ühelt poolt välja
soovitust oluliselt väiksemaid raiemahte, teiselt poolt aga tõhustunud
riiklikku järelevalvet ning metsaomanike suuremat õiguskuulekust. Oluliselt soodsamaks muutuks olukord
väiksemate metsamaade omanike jaoks. Kuni 5 ha suuruse metsaalaga kinnistutel
saaks raieid teostada ilma inventeerimisandmeid kogumata ja esitamata (kehtivas
õiguses on piiriks 2 ha). Samuti lubataks ilma metsateatist esitamata raiuda
kuni 20 tihumeetrit puitu aastas kinnistu kohta, sõltumata kinnistu suurusest
(hetkel kehtib piirang, et ühe hektari kohta tohib metsateatist esitamata
raiuda kuni 3 tihumeetrit puitu). Kõiki metsaomanike puudutab muudatus, mille
kohaselt lubataks senisest suuremaid lage- ja turberaielanke; kui raieala asub
ühel metsaeraldisel, lubataks raiet selle koguulatuses. Samuti muutuks
metsateatise esitamise ja menetlemise kord. Elektrooniliselt avalikustatud inventeerimisandmete
olemasolul lubataks raiet elektrooniliselt (riiklikkusse registrisse) esitatud
metsateatise alusel, ilma et Keskkonnaamet peaks tegema teatisele lubava märke. Eelnõu seletuskirjas ei arvestata uusimate raieandmetega, mis näitavad raiemahtude
hüppelist kasvu alates 2010. aEeltoodud leevenduste põhjendamisel
tuginetakse seejuures vananenud andmetele (eelnõu seletuskirjas on viidatud
raiemahtudele kuni 2009. a). Uuemate raieandmete kohaselt
on pärast 2009. a raiemahud hüppeliselt suurenenud, seda eriti erametsades.
Seetõttu võiks KÕKi hinnangul olla põhjendatud kõigi väljapakutud muudatuste
mõjude ja põhjendatuse täiendav hindamine lähtudes muutunud olukorrast
metsanduses ja vältimaks raiemahtude suurenemist üle jätkusuutliku taseme. Metsaseaduse
muudatuste eelnõu tekst ja seotud materjalid Eelnõude Infosüsteemis
JÄÄTMED
EL Nõukogu kiitis heaks eelnõu,
mis lubaks laevaromude käitlemist vaid ohututes lammutuskohtades
27. juunil kiitis
EL Nõukogu heaks uue EL
määruse eelnõu, millega tagatakse Euroopa laevade ringlusse võtmine üksnes
töötajatele ohututes ja keskkonnahoidlikes lammutuskohtades. Eelnõu ajendiks on
paljude Euroopa laevade lammutamisele viimine Lõuna-Aasias asuvatesse nõuetele
mittevastavatesse lammutuskohtadesse, kus leiavad aset sagedased õnnetused
töötajatega, on oht nende tervisele ning tekib suur keskkonnasaastatus. Nimelt
puuduvad enamikes sellistes lammutuskohtades ohtlike materjalide (nt asbest,
polüklooritud bifenüülid (PCBd), tribüültina ja õlisete) käitlemiseks vajalikud
keskkonnakaitse- ja ohutusmeetmed. Eelnõu kohaselt
lubataks Euroopa laevu ringlusse võtta üksnes nõuetele vastavate
lammutuskohtade loetellu kantud paikades, mis avaldatakse Euroopa Liidu
Teatajas ja Euroopa Komisjoni kodulehel. Euroopa Komisjon võib nimekirja
regulaarselt uuendada. Eelnõu sisu tutvustasime lähemalt KÕKi 2012. a aprillikuu
uudiskirjas. Järgmise sammuna
tuleks eelnõu ka Euroopa Parlamendi poolt ametlikult vastu võtta (plaanitud
käesoleva aasta sügisel).
Euroopa Komisjoni
laevade ringlusse võtmise teemaline veebileht (ingl k)
Riigi Teatajas
avaldatud määruse eelnõu sisu kajastasime KÕKi 2013. a maikuu uudiskirjas.
Määruse eelnõu võeti sisuliste muutusteta vastu.
Riigi Teatajas
avaldati määrus, mille eelnõu sisu kajastasime KÕKi 2013. a maikuu
uudiskirjas. Eelnõusse on tehtud väiksemaid täpsustusi (vesinikfluoriidi
mõõtmiste osas).
Riigi Teatajas
avaldati määrus, mille eelnõu sisu kajastasime KÕKi 2013. a maikuu
uudiskirjas. Määruse eelnõu võeti sisuliste muutusteta vastu.
Riigi Teatajas
avaldatud määruse eelnõu sisu kajastasime KÕKi 2013. a maikuu
uudiskirjas. Määruse eelnõu võeti sisuliste muutusteta vastu.
|